søndag 13. mai 2012

Kjelekake!

Denne uken feirer vi vår nasjonaldag og jeg feirer at jeg igjen kommer inn på bloggen min uten problemer. Hurra! Etter å ha kjørt et av mine gamle virusprogram, ble det ryddet noe veldig her. Så nå er det gøy på blogspot igjen!

Denne gangen viser jeg dere en kjelekake til fest. Tror dere ikke stekeovnen min har brent! Ny skal kjøpes, men ikke denne helga. Jeg har lenge hatt lyst til  å prøve meg på en kjelekake, så nå var det vare å sette i gang. Røren ble vispet som til et vanlig sukkerbrød og en stor kjele ble smurt godt. Ned i kjelen med røren, stekeplaten på en og på med lokket. Etter litt over en halvtime var kaken klar. Veldig lys på toppen,men hva gjør det? Jeg trodde den ville bli vanskelig å få ut, men det var bare å snu kjele rundt og dermed lå kaken på lokket. Tror ikke jeg har hatt en så fin kake på lenge!

Den var så høy at jeg lett kunne dele den i fire. To deler ble til 17.maikake. Så nå er den klar i fryseren med herlig sjokoladekrem.
De andre to lagene fikk vaniljekrem mellom seg og melis, bananskiver og sjokoladesaus over. Den har vi spist nå! Mens jeg var i gang forsøkte jeg meg på en kokoskake med gul krem også. Den satt fast i bunnen, men ikke verre enn at den lot seg redde. Men fy så mye oppvask det ble, selv om oppvaskmaskinen tok det meste. Nå gleder jeg meg til 17.mai med kaker klare i fryseren. Ønsker dere alle en fin ny uke i våren.


3 kommentarer:

Malys krok sa...

De må jeg si var spennende! Og så flotte kaker det ble! Ja tenk at det er 17.mai snart! Virkelig en gledens dag! Så fint kaken er pyntet! Ønsker deg en fin nasjonaldag! -Margit-

Elin sa...

Jøsses, visste ikke at det gikk an engang jeg. :-O For en flott ide, og flott kake da!

Anne sa...

Jeg ser hvor JEG helst skulle feira nasjonaldagen ja :-)))))