lørdag 10. januar 2015

Gjenbruk!!!!


Her er min helgeglede. Kake! Hva i all verden er det hun driver med nå, tenker du kanskje? Men jeg orket ikke mer småkaker. Alle mørdeigskaker, sandkaker og krumkaker gikk rett i kjøkkenmaskinen. Neste runde var kokosmakronene, de hadde blitt litt vel tørre.

Så var det bare å fortsette med egg og rett i ovnen. Ny kake av gamle kaker, det kaller jeg gjenbruk!

Om det ble noe godt ut av det? Døm selv. Jeg har nytt et digert varmt stykke til en kaffekopp nå, og det var nydelig. Oppskrift? Ja, det kan du få.

Kjør småkaker og kjeks i en kjøkkenmaskin. Mål opp 250 g og bland det med 4 eggeplommer, 1 ts bakepulver, 1 ts vaniljesukker og 1 dl vann. Bre deigen ut i en kakeform på ca. 26 cm. Bruk bakepapir i bunnen. Stek kaken i ca. 20-25 minutter ved 200 grader, mitt i ovnen. Ta ut kaken og bre over 1 dl bringebærsyltetøy.
Visp 4 eggehviter stive og bland forsiktig  inn 250 g finkvernet kokoskakeblanding. Har du for lite kaker, så blander du bare halvparten sukker og halvparten kokos til du har rett mengde. (Har du ikke igjen kokoskaker i det hele tatt, så tar du 125 g sukker og visper godt  ned i de stivpiskede eggehvitene og blander inn 125 g kokos til slutt!) Bre massen over bringebærsyltetøyet  og stek videre nederst i ovnen ved 160 grader i ca. 25 minutter. Kaken skal se pent gyllen ut. Avkjøl den litt.  Del den i passende stykker og dryss over litt reven sjokolade eller oboy. Server ned sjokoladesaus. Du ser til høyre, at min tallerken ble fort tom!!!
Flere helgegleder finner du HER!

5 kommentarer:

amo sin blogg sa...

Det var ein ny og original vri på gjenbruk av kakerestane etter jul.
Det ser faktisk godt ut stykket du har til kaffien.
Takk for tips.

Vivishagerom sa...

Så lurt å bruke rester til en ny kake. Den så utrolig godt ut.
Tusen takk for en velsmakende helgeglede.

Klem Vivi

Eva sa...

Smart trekk det der, og smaker sikkert kjempegodt til kaffen kan jeg tenke meg.
Har bare litt kakemenn og krumkaker igjen jeg. Det som ikke blir spist kaster jeg i søpla. Tror ikke sukker er så bra for å gi kakerester til småfuglene.

Ha en fin søndag.

Varm hilsen fra nord.

Marit sa...

Så flott å gjenbruke tørre julekaker på en sånn måte!

God søndag!

Jannibele sa...

Mmmmm...så deilig. Ikke minst en utrolig kreativ gjenbruksmetode:)